REFLEXIÓ SOBRE EL PROCÉS D'APRENENTATGE

A partir d'una sèrie de qüestions, arribaré a assolir una reflexió global en relació al procés d'aprenentatge que he dut a terme durant el transcurs de "Fonaments i Anàlisi de la Informació Periodística i dels Discursos Audiovisuals", assignatura emmarcada en el grau en Comunicació i Periodisme Audiovisuals que estic cursant a la Universitat de Lleida (UDL).

Abans de respondre les esmentades preguntes, a mode d'entrevista, cal comentar que he escollit un blog per a realitzar la meva particular carpeta d'aprenentatge perquè és un format on la reflexió i l'opinió hi tenen molta cabuda. A més, permet la inserció d'altres tipus de formats i continguts, a més d'una gran capacitat per a l'hipertextualitat que em permetrà enllaçar diferents evidències sobre la meva experiència al llarg del curs.


— Que , com, quan i per que he après sobre les maneres de fer periodisme, sobre el discurs periodístic? He aprés altres coses, a part d’allò estrictament relacionat amb la matèria? 

He après tots els aspectes de l'anàlisi d'un text periodístic en les seves diferents acepcions, consolidant molts dels coneixements que ja tenia adquirits d'altres assignatures. Ho he fet en les sessions teòriques i, especialment, en les pràctiques, a còpia d'analitzar productes periodístics ja establerts i crear-ne d'altres. Aquestes activitats pràctiques les hem realitzat en grup, el que estimula la reflexió i l'intercanvi de punts de vista entre els companys. El perquè he après és una qüestió més complicada, però imagino que la resposta es troba en la necessitat de superar l'assignatura, a més de seguir consolidant les bases que em duguin a exercir en un futur proper el periodisme de la manera més correcta possible.

A part d'allò estrictament relacionat amb la matèria, no considero que hagi après moltes més coses, però ressaltaria el reforç que m'ha suposat sobre com treballar en equip, distribuir tasques i exposar posteriorment a un públic la tasca realitzada.

— Amb qui i amb que he après?

He après amb la professora i els companys, especialment amb les quatre companyes amb les que he realitzat les activitats grupals de les sessions pràctiques. Els materials proporcionats per a realitzar les pràctiques, a més dels visualitzats en les classes teòriques, també han estat un important suport a l'hora d'aprendre els continguts de la matèria.

— Que he aconseguit en el meu aprenentatge?

He aconseguit consolidar alguns dels coneixements que ja tenia adquirits sobre el funcionament dels mitjans de comunicació, en els seus diferents vessants, i instaurar-ne d'altres. Espero assolir, a més, una bona qualificació en l'assignatura.

— Quines evidències tinc del meu procés d’aprenentatge? Quines mostren aspectes i processos més rellevants? Quines són evidències secundaries o poc rellevants? 

Considero que les millors evidències del meu procés d'aprenentatge són els diversos treballs que hem anat elaborant al llarg del curs, una selecció dels quals es troben en una altra entrada d'aquest blog (anomenada Documentació). En la meva opinió, mostren processos més rellavants les pràctiques relatives a l'anàlisi de continguts, ja que la creació de texts periodístics (tot i ser més atractiva per a nosaltres, els alumnes) ja s'aborda en altres assignatures. Una evidència secundària, per exemple, podria ser els apunts que hem anat recopil.lant al llarg de les sessions teòriques.

— Aquest aprenentatge ha canviat alguna cosa en la meva identitat i biografia, en els meus interessos, en la manera d’entendre els mitjans...?

La meva identitat i biografia crec que no haurà canviat gaire després de cursar l'assignatura, però sí espero que hagi contribuït a formar un millor periodista. Els meus interessos tampoc han estat modificats per aquest procés d'aprenentatge, però sí ha millorat la meva manera d'entendre els mitjans. Canvi potser no seria la paraula més encertada en aquest cas, però sí que considero que el meu nivell en aquest aspecte és superior al que tenia abans d'iniciar l'assignatura.

Com la meva interpretació de les evidències actuals em fa establir uns nous objectius per continuar aprenent?

La meva interpretació de les evidències extretes d'aquesta assignatura em duu a pensar que encara hi ha moltes coses per seguir aprenent d'uns mitjans de comunicació que estan inmersos en una fase de canvis, com d'altra banda requereix la societat 2.0 en què ens trobem. Els meus nous objectius, doncs, passarien per continuar aprenent i, sobretot, tenir presents totes aquestes evidències en el moment en què treballi en un mitjà de comunicació.

— Quins recursos i relacions d’aprenentatge em poden ajudar a perseguir aquests objectius?

Els documents emprats al llarg de l'assignatura, tant els facilitats per la professora com els elaborats per nosaltres mateixos en les sessions pràctiques. Mantenir actiu en la xarxa aquest blog també serà una bona manera de recordar en un futur el que vam fer en aquestes classes i perquè vam fer-ho. Ha estat aquest, doncs, un dels motius pel que he seleccionat aquest format per a la meva carpeta, a banda dels ja esmentats anteriorment.

No hay comentarios:

Publicar un comentario